Monday 21 May 2012

RM83j untuk projek jalan raya

Posted on May 19, 2012, Saturday


Pembinaan jalan manfaat penduduk Nanga Entabai-Rantau Limau-Nanga Engkamop
JULAU: Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal semalam telah membawa

berita gembira kepada penduduk Nanga Entabai-Rantau Limau dan Nanga Entabai-Nanga Engkamop dengan pengumuman RM83 juta untuk projek pembinaan jalan raya.

Pelaksanaan projek pembangunan kemudahan infrastruktur, ujar beliau, melibatkan peruntukan sejumlah RM40 juta bagi pembinaan jalan Nanga Entabai-Rantau Limau, manakala pembinaan jalan Nanga Entabai-Nanga Engkamop melibatkan peruntukan RM43 juta.

“Pembinaan 36 kilometer jalan Nanga Entabai-Rantau Limau kelak akan memanfaatkan 50,000 penduduk dari 50 buah rumah panjang, tujuh buah sekolah rendah dan tiga buah klinik kesihatan sekitarnya,” jelasnya.

Mohd Shafie membuat pengumuman tersebut ketika menyempurnakan upacara pecah tanah projek Nanga Entabai-Rantau Limau pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Edward Enggu di Lubok Menggilas, WilayahEntabai, semalam.

Hadir sama Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Joseph Salang Gandum, Timbalan Ketua Setiausaha Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Yusoff Dohad, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) Hassan Mohd Amin, Pemanca Janggu Banyang dan Pegawai Daerah Julau Chumang Nyambong.

Beliau menambah, pelaksanaan pembinaan jalan Nanga Entabai-Nanga Engkamop pula bakal memanfaatkan seramai kira-kira 3,000 penduduk rumah panjang sekitarnya.

Menurutnya lagi, pelaksanaan projek tersebut sekali gus menamatkan dakwaan segelintir pemimpin politik yang mengatakan Salang yang juga Ahli Parlimen Julau menggunakan peruntukan bagi kawasan terbabit ke kawasan lain, selain beliau dikatakan tidak berusaha membawa pembangunan di konstituensinya.

“Kerajaan turut memperuntukkan sejumlah RM5.5 juta bagi tujuan membaiki dan membina rumah baharu di bawah Projek Bantuan Rumah (PBR) di Parlimen Julau. Ini jelas membuktikan keprihatinan kerajaan terhadap keperluan rakyat,” ujarnya.

Mengulas mengenai pelaksanaan projek bekalan air bersih, Shafie menjelaskan pelaksanaan projek akan mengambil sedikit masa memandangkan loji rawatan air di Nanga Pakan dan Nanga Julau tidak mampu menampung keperluan penduduk.

“Bagaimanapun, kita mungkin akan menggunakan kaedah Jerry Ken dengan Teknologi Nano Tapisan Air supaya masyarakat di sini dapat menikmati bekalan air bersih dan dirawat serta dijamin selamat oleh Kementerian Kesihatan dalam masa terdekat ini,” jelas beliau.

Justeru, Mohd Shafie yang juga Naib Presiden UMNO menasihati penduduk di kawasan berkenaan agar tidak mudah terpedaya dengan propaganda dan dakyah parti pembangkang yang disifatkannya demi agenda politik mereka.

“Kita harus mengetepikan dakyah segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab. Mereka cuba menghasut pemikiran rakyat demi mencapai kepentingan politik mereka.

“Oleh itu, sebagai rakyat yang inginkan kemajuan dan pembangunan, bersama-samalah kita memberi sokongan penuh kepada segala usaha kerajaan demi kemakmuran rakyat,” katanya lagi.

No comments:

Post a Comment