Friday 3 August 2012

Laporan lima calon ganti Sagan hanya spekulasi

MIRI: Laporan sebuah akhbar nasional bahasa Inggeris mengenai nama lima calon bagi konstituensi Parlimen Baram menggantikan penyandangnya, Datuk Jacob Dungau Sagan adalah penulisan berdasarkan khabar angin semata-mata.

Pengerusi Pemuda Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) Telang Usan Romulus Charles Agan Raja berkata, pihak media harus meneliti sama ada ia fakta atau sebaliknya sebelum menyiarkan sesuatu.

“Janganlah keluarkan sesuatu yang berbentuk khabar angin (rumours) kerana semua orang akan baca, itu (laporan) adalah tidak benar sama sekali,” katanya ketika ditemui di Bilik Mesyuarat Pejabat Residen Miri tengah hari semalam.

Beliau yang juga Penolong Setiausaha SPDP Negeri berasa sangat kesal dengan laporan akhbar berkenaan yang ditulis tanpa usul periksa terlebih dahulu.

“Nama Datuk Jacob sudah dihantar kepada pihak atasan untuk menjadi calon Parlimen Baram, nama beliau adalah calon boleh menang (winnable candidate),” jelasnya.

Romulus pada masa sama memberitahu bahawa perkhidmatan wakil rakyat berkenaan yang juga sebagai Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, masih diperlukan di konstituensi terbabit.

Sementara itu, Sagan sendiri turut menyatakan rasa kecewa beliau dengan penulisan akhbar berkenaan.

“Ia (berita) memberikan kesan terutama kepada peringkat akar umbi sama ada dalam parti atau rakyat,” ujarnya.


No comments:

Post a Comment