Tuesday 24 July 2012

Taib sifatkan peletakan jawatan Wong Judat hanya isu kecil

KUCHING: Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud menegaskan isu peletakan jawatan Wong Judat daripada Parti Demokratik Progesif Sarawak (SPDP) perkara tidak penting dan biasa dalam politik.

Beliau yang juga pengerusi Barisan Nasional (BN) Negeri memberitahu, adalah tidak berbaloi untuknya meng-ulas panjang lebar mengenai perkara yang disifatkannya isu kecil.

“Kenapa anda (media) mahu saya mengulas perkara kecil seperti itu?,” ujar-nya kepada pemberita ketika ditemui selepas majlis penyerahan cek berjumlah RM50,000 kepada Yayasan Jantung Sarawak (YJS) daripada Yayasan Sarawak di pejabatnya di Wisma Bapa Malaysia semalam.

Taib berkata demikian apabila diminta mengulas laporan beberapa akhbar tempatan semalam yang melaporkan Judat akan meletak jawatan secara rasmi sebagai ahli dan naib presiden SPDP pada 30 Julai ini.

Judat, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Meluan, memberitahu media selepas menghadiri Pentas Rakyat anjuran Parti Pekerja Sarawak (SWP) di pekan Kanowit Sabtu lepas bahawa beliau akan meletak jawatan daripada parti bagi memboleh-kannya menyertai SWP.

Katanya, beliau tetap dengan keputusannya untuk bertanding di kerusi Parlimen Julau pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) nanti menentang penyandang BN iaitu Datuk Joseph Salang yang dicalonkan semula mempertahankan kerusi itu.

“Pada 30 Julai ini nanti saya akan bertemu dengan Presiden (SPDP) Tan Sri William Mawan dan Timba-lannya Datuk Seri Tiong King Sing di Kuala Lumpur untuk membincangkan keputusan saya ini dengan mereka.

“Saya akan meletak jawatan daripada parti pada keesokan harinya… hasil pertemuan itu nanti tidak akan menjejaskan keputusan saya.

“Tiada apapun yang boleh mengubah pendirian saya ini dan tiada siapa boleh menghalangnya,” ujar Judat.

Beliau secara terbuka juga memberitahu akan bertan-ding di Julau nanti menggunakan tiket SWP dan keputusannya itu tambahnya tidak membawa maksud beliau menentang SPDP atau parti komponen BN yang lain.

“Saya dan SWP menyokong penuh pucuk kepimpinan BN Negeri dan negara. Kami (SWP) mesra BN dan sebaliknya. Kami hanya menentang PRS,” tegasnya.

Judat menjadi ADUN Meluan selama tiga penggal bermula dengan kemenangan sebagai calon Bebas pada pilihan raya negeri 2001 sebelum menyertai SPDP pada 2003.

No comments:

Post a Comment