Sunday 1 July 2012

RM16b perbaiki Pan Borneo

by Reno Benjamin. 

Ia adalah anggaran kos oleh JKR bagi membina laluan dua lorong di jalan ini

SIMBOLIK: Manyin memotong tali belon sebagai simbolik pelancaran lori berjentera ringan baharu keluaran JAC, semalam. Turut kelihatan Ting (dua kiri), Mohamad (belakang) dan Pengarah Pengurusan NB Motors, William Ngu (tiga kiri).


SIBU: Kerajaan negeri sememangnya sentiasa ber-usaha memperbaiki keadaan jalan raya utama iaitu Jalan Pan Borneo sepanjang 1,010 kilometer agar menjadi jalan dengan laluan dua lorong.

Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Perhubungan Dato Sri Michael Manyin berkata, berdasarkan anggaran Jabatan Kerja Raya, sejumlah RM16 bilion diperlukan bagi membina jalan dua lorong tersebut.

“Kerajaan sememangnya mahu melihat jalan raya utama di Sarawak ini setaraf de-ngan jalan-jalan di Semenanjung Malaysia.

“Namun malangnya, untuk membina jalan dua lorong ini memerlukan kos yang amat besar,” ujarnya ketika ber-ucap pada majlis perasmian barisan pemasangan trak ringan JAC di N.B Heavy Industries Sdn Bhd, semalam.

Turut hadir Pengerusi Kumpulan Syarikat N.B Motor Datuk Ting Ong Hua, Pengarah Urusan William Ngu Ung Wei, Naib Pengarah Urusan JAC David Zhang, Peng-arah Bahagian Kejuruteraan Automotif Jabatan Pengangkutan Jalan Mohamad Dalib serta yang lain.

Menurut Manyin, cadangan telah dibuat dan diajukan kepada kementeriannya berhubung pembinaan jalan dua lorong itu, yang pada dasar-nya dipersetujui.

“Jalan yang baik ini amat penting bagi memudahkan kita bergerak, selain dapat mengurangkan kos pengangkutan antara 30 hingga 40 pe-ratus,” jelasnya sambil menambah jalan di negeri ini tidak banyak bezanya dengan jalan-jalan lain di Semenanjung Malaysia, kecuali lebuh raya.

Lebuh raya di Semenan-jung Malaysia katanya, mempunyai standard yang sama seperti lebih raya di negara maju seperti Amerika Syarikat, Australia dan United Kingdom.

“Namun lebuh raya ini dibina oleh pihak swasta dan pengguna dikenakan tol bagi melaluinya. Jika kita mahu pihak swasta membina jalan bertol, mereka perlu bina jalan baharu.

“Ini kerana kita harus ada jalan alternatif dan kita tidak boleh paksa orang ramai menggunakan jalan bertol ini,” ujarnya sambil menambah pembinaan jalan yang le-bih baik seperti lebuh raya sememangnya diimpikan oleh semua orang,” katanya.

Menyentuh mengenai kemalangan di negeri ini, Manyin memberitahu bahawa kebanyakan kemalangan yang berlaku bukan di selekoh atau jalan yang bengkang-bengkok, sebaliknya di jalan yang lurus.

“Memandu laju atau memecut juga merupakan satu sebab utama kemalangan. Banyak kemalangan berlaku bukan disebabkan keadaan jalan raya tetapi kerana kita memandu melebihi daripada had laju yang telah ditetapkan,” katanya.

Di Sarawak, purata 1.2 orang maut di jalan raya setiap hari, manakala purata 18 hingga 19 orang maut di seluruh negara.

“Ini tidak termasuk mereka yang cedera parah atau cacat akibat kemalangan. Ini amat merugikan negara dari segi ekonomi dan sumber manusia,” tambah Manyin.

No comments:

Post a Comment