Tuesday 1 April 2014

Provokasi, retorik DAP berjanji lantik KM kaum Dayak dikutuk

KUCHING: Pemuda Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) mengutuk provokasi dan retorik Parti Tindakan Demokratik (DAP) yang berjanji akan melantik Ketua Menteri daripada kaum Dayak sekiranya berjaya membentuk kerajaan di negeri ini.

Setiausaha Agung Pemuda SUPP Wilfred Yap berkata, kenyataan itu seperti tidak menghormati kebijaksanaan rakyat Sarawak yang secara terang menolak parti komponen Pakatan Rakyat – Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada Pilihan Raya Kecil (PRK) di Balingian.

Menurutnya, kemenangan besar BN di Balingian menunjukkan sokongan padu rakyat terhadap kerajaan memerintah dan Ketua Menteri Tan Sri Datuk Amar Adenan Satem.

“Kita percaya kaum bukan isu untuk dilantik sebagai Ketua Menteri Sarawak kerana Perlembagaan Negeri tidak menghalang mana-mana rakyat Sarawak walaupun berbeza agama dan etnik untuk menyandang jawatan ini.

“Kaum Cina di Sarawak juga boleh menjadi Ketua Menteri sekiranya mendapat sokongan daripada majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN),” katanya menerusi kenyataan akhbar.

Wilfred berkata pemimpin DAP gagal untuk menyuarakan hak pengundi Cina yang memberi kepercayaan kepada mereka. - theborneopost

No comments:

Post a Comment