Tuesday 4 December 2012

DAP digesa berhenti kelirukan rakyat


SOKONGAN: Yap (duduk tengah), Ketua Wanita SUPP Tnay Li Ping (duduk kiri) dan Penasihat Undang-undang Milton Foo (duduk kanan) membenarkan rambut mereka dipotong oleh pendandan rambut sebagai tanda sokongan mereka kepada pendandan rambut di Kelantan.



KUCHING: Pemuda Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) semalam menggesa Parti Tindakan Demokratik (DAP) untuk berhenti mengelirukan orang awam berhubung pelaksanaan undang-undang Islam ke atas bukan Islam oleh Parti Islam Semalaysia (PAS) yang diterajui Kerajaan Negeri Kelantan.

Setiausaha Agungnya Wilfred Yap berkata walaupun DAP telah berulang kali menyatakan bahawa tidak ada cara untuk undang-undang Islam akan dilaksanakan sekiranya Pakatan Rakyat (PR) mula berkuasa, insiden baru-baru ini di Kelantan menunjukkan sebaliknya.

Yap merujuk kepada kemarahan orang awam ke atas saman oleh Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) dua minggu lalu kepada pemilik salun rambut di Kelantan kerana salun rambut wanita turut memotong rambut pelanggan lelaki.

“Walaupun DAP sentiasa meminta orang ramai untuk tidak takut dan menyatakan bahawa tidak ada cara untuk undang-undang Islam dilaksanakan, kini kita boleh melihat bahawa fakta itu adalah sama sekali berbeza daripada apa yang dikatakan DAP. Jadi jangan sekali mempercayai kata-kata mereka,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar sempena kempen mengutuk tindakan MPKB yang turut dihadiri oleh sekumpulan pendan-dan rambut di sini sebagai menunjukkan sokongan kepada rakan-rakan mereka di Kelantan.

Pada 27 November lepas, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang cuba melegakan kemarahan dengan menyatakan bahawa PAS percaya Kerajaan Ne-geri Kelantan tidak bermaksud untuk memperluaskan pelaksanaan mana-mana undang-undang atau undang-undang yang berkaitan dengan moral ke atas bukan Islam.

“Jadi daripada apa yang dia (Abdul Hadi) kata, ia seolah-olah bahawa dia telah membayangkan bahawa pelaksanaan undang-undang Islam yang telah dilakukan disebabkan kesilapan yang tidak disengajakan tetapi pengawasan oleh Kerajaan Negeri Kelantan pimpinan PAS?” kata Yap mempersoalkan.

Beliau menyatakan kesedihannya bahawa DAP yang merupakan sebahagian daripada PR, telah gagal mendesak Kerajaan Ne-geri Kelantan untuk mentakrifkan dengan jelas dan memasukkan dalam permulaan setiap satu undang-undang dan undang-undang kecil negeri mereka bahawa peraturan-peraturan tidak terpakai kepada orang bukan Islam.

Yap berkata, kedua-dua Parti Keadilan Rakyat dan DAP mestilah ikhlas kepada rakyat dengan tidak menyatakan apa-apa yang boleh mengelirukan rakyat hanya demi meraih undi daripada pengundi.

sumber:borneopost

No comments:

Post a Comment